Tidsåldrarna:
epoker i civilisationen
Astrologins tidsåldrar: civilisationens utveckling

Skyttens tidsålder, 19540-17380 f.Kr., bör ha varit
en folkvandringens tid med nomadsamhällen som förflyttade
sig vitt och brett över världen, befolkade nya landsändar och
förökade sig tydligt mer än dessförinnan — i synnerhet under
de första 700 åren. Skyttens koppling till synen antyder också
att bildkonsten florerade under denna period, som därför bör
vara tiden för mycket av grottmåleri och skulptur. Religiös
föreställning var abstrakt och vag, de högre makterna avlägsna,
otydliga, tillvarons förlopp i grunden obegripligt.
Skorpionens tidsålder, 17380-15220 f.Kr., torde framför
allt ha varit en era av magi och mytologi. De fördolda tingen
lockade, det obegripliga förtjuste. Det behöver inte precis ha
varit religionernas och gudsföreställningarnas begynnelse, men
absolut en glanstid för magiska ritualer och födandet av
många myter. Det skorpionska innebär också att denna epok är mer
fördold för eftervärlden än de tidigare och följande, svårare att
lära känna, med färre bevarade avtryck. Religionen gav en bild
av nyckfulla, opålitliga gudar, av annalkande katastrofer,
förlopp och skeden inför vilka människor var ytterligt hjälplösa
- magiska, dunkla krafter verkade bakom det synbara.
Vågens tidsålder, 15220-13060 f.Kr., var den period då
samhällsordning och lagstiftande tog sin begynnelse, människor
ordnade sina samhällen och sina roller i dem, framför allt med
avseende på regler och förpliktelser. Ett etiskt tänkande växte
fram, likaså förmodligen ordnade parförhållanden — om än inte
precis äktenskap i vår mening. Religiösa tankar såg världen som
ett stort, logiskt sammanhang, där motsatser behövde balanseras
och förenas, och tillvaron — även dess gudar — styrdes av en
högsta ordning. Här bör de första försöken till kosmologi ha
formulerats.
Jungfruns tidsålder, 13060-10900
f.Kr., hör jord till, samt arbete och flit. Här bör människors försörjning ha börjat
organiseras noggrannare, verktyg hittats på och funktionellt
tänkande tagit sig uttryck i vardagen. Under dessa år började stenar
användas för att mala vildsäd. Både geten och hunden blev tama
djur i människans tjänst. Ett visst överflöd bör ha blivit följden — här och där — av det effektiviserade arbetet. Religionen fick en
smått vetenskaplig prägel, där omvärlden systematiserades och
förklarades i begripliga — om än mytologiska — förlopp. Gudarna
blev många och ganska mänskliga, naturkrafterna tydliga och
mänsklig inblandning i dem fick metoder, i form av noggranna
ritualer.
Lejonets tidsålder, 10900-8740 f.Kr., såg fördelningen av
det överflöd som föregående tidsålder började kunna åstadkomma — en fördelning som blev allt mindre jämlik. I denna tidsålder
utvecklades hövdingar och härskare, om än i liten skala, och
folks samhällen växte till mer markanta omfång — Natufienfolket
hade byar med så mycket som femtio hyddor och stora
begravningsplatser, för att ståtligt hedra sina döda, som de även
smyckade. Den fasta bosättningen begynte så sakteliga. Jägare lyckades
fälla väldiga villebråd, såsom mastodonten och den strax
utdöende mammuten. I slutet på perioden upprättades ett enkelt
tempel med lergolv i Jeriko. Inom religionen vaknade högguden —
en hierarki av makter i tillvaron, med en tydlig gestalt — skapare
och härskare — i dess topp. Tanken att mänsklig uppgift är att
dyrka och tjäna sin gudom slog rot.
Kräftans tidsålder, 8740-6580 f.Kr., är den epok då
bofasta samhällen bör ha blivit alltfler och alltmer stadiga. Här
ökade även trivseln av att istiden upphörde vid periodens början.
Nordeuropa och Danmark befolkades. I främre orienten blev
bosättning i byar med hus av lera det vanliga. Jeriko, den kanske
första staden omgärdad av en mur, byggdes — dess mur var fyra
meter hög, med utkikstorn på tio meter. Även viss sjöfart bör i
detta vattentecken ha begynt — fast mer i små kanoter och
hemtama vatten än i oceaner. Här blev religionen ömmare och mer
vardagsnära, med föreställningar om skyddsandar och väsen
vilka kunde kallas till hjälp i trångmål. Jorden som en moder,
fruktbarhet som gudomlig välsignelse, mänsklig välgång som en
angelägenhet även för gudar.
Tvillingarnas tidsålder, 6580-4320 f.Kr., borde vara
den period i vår historia då vi utvecklade skriftspråk och förmågan
att kommunicera utförligt med varandra. Här utvecklades
också kommunikation i formen av transport och resande. Det var
i början på den här eran som hjulet uppfanns. I Egypten
byggdes bevattningskanaler. Inom religionen återkom föreställningen
om ett polariserat världsallt, född i Vågens tidsålder, och fick
mängder av uttryck och exempel. Religionen blev ett gytter av
gudar och krafter, ritualer blev mer lekfulla, en mytologi med såväl
humor som många fascinerande äventyr växte fram.
Oxens tidsålder, 4320-2160 f.Kr., bör vara jordbrukets
tid framför annat, när de fasta åkerbruken blev det vanliga
och sålunda skapade ett överflöd. Kött tillreddes över eldar och
yxan uppfanns. Trygghet och stadga kännetecknade samhällslivet,
i synnerhet under mittenperioden, århundradena runtom
3000 f.Kr., då bland annat Egypten samlades under en härskare —
kung Menes, den första människan i historien vars namn är känt
(men nog borde några namn bland Lejonets tidsålders stora
gestalter leva kvar, kanske i myterna). I början på eran restes många
stora stenar i Bretagne, den största på nära 350 ton torde ha krävt
nästan 4000 människor för att resas. Senare kom Stonehenge
till, samt de stora pyramiderna och sfinxen. Mot slutet på eran
begynte järnåldern. Religionen kom ner på jorden, med
naturkrafter i centrum och höga gudar i avlägsen periferi.
Fruktsamhet var kärnan, såväl mänsklig som vegetarisk, stimulerad
av enkla riter med tydligt kroppsligt innehåll — offer med blod,
säd, vatten, jord. Föremål för dyrkan var utpräglat jordiska,
såsom djur och natur.
Vädurens tidsålder, 2160-1 f.Kr., var en period av krig
och utmaningar, många starka kämpar med kort tålamod och
härskare med outsläcklig törst på erövringar — i synnerhet de
sista 700 åren, med såväl spartaner och Alexander den store, som
det Romerska rikets expansion. Också i himlen krigades det —
religionen blev smått kaotisk, med mäktiga gudar i ständiga
bataljer om makten och en höggud som inte stod över detta,
snarare hämndlystet slog till mot såväl människor som andra gudar
om de verkade sticka upp. Offer blev vanliga och gärna
kostsamma — bråd död för svärd eller eld.
Fiskarnas tidsålder, 1-2160, är trons epok, dominerad
av kristendomen. De första 700 åren var rörliga, letande efter
den bästa religionen och stadfästande den. Mellan 700- och
1400-tal rådde den etablerade, oomstridda religionen i närmast
diktatorisk form. Från 1400-talet kom stridigheter mellan
religionerna och mellan doktriner inom var och en av dem. De slåss om
herravälde och berättigande, så att de i princip riskerar att bli
varandras död, allihop — de traditionella religionerna såväl som
nya påfund, samt många andra doktriner med krav på lydnad
och blind tro. Religionen stiger fram som tillvarons kärna och
mening, dominerande både vardag och helg. Dess budskap är
underkastelse och underdånighet för människor, medan
gudomen är upphöjd, onåbar och i grunden obegriplig — väsensskild
från jordiskt och mänskligt. Lydnad inför det gudomliga
understryks, ritualerna blir fler och ska utföras oftare, inte mycket i livet
ska ske utan den religiösa närvaron. Tro är nyckeln, att veta är
blasfemiskt att ens hoppas på.
Vattumannens tidsålder, 2160-4320, är vetenskapens
segertåg över världen. Det begynte så vitt vi idag kan se redan
med vad man kallar den vetenskapliga revolutionen på
1600-talet, men då var i realiteten det religiösa samhället alltjämt
starkast. Under Vattumannens tidsålder blir de första dryga 700 åren
en reaktion på trossatser och livsåskådningar bildade runt
obevisbara, obekräftade teser och föreställningar från föregående tidsålders religioner och andra dogmer — i stället startar ett
sökande efter så pass stora sanningar att de kan vara fundament för
både en vetenskaplig världsordning och en världsbild för
människor att rätta sina liv efter. De följande 700 åren råder denna
världsordning och fördjupas, omfattande kunskap om vår värld
och dess villkor blir tillgänglig, men också bestämmande för
vad människor uppmuntras att tänka. Det blir, på sitt sätt, en
likriktning av mänskligt tänkande, om än aldrig så långtgående
och fascinerande. De sista 700 åren kommer nya vetenskapliga
revolutioner, med helt andra paradigm och principer, för att slåss
om herraväldet och om definitionerna — likaså återkräver
människor rätten att tänka fritt, fabulera och fantisera utan relation till
etablerade sanningar. I religionen ersätts tron av vetande —
sanningen, den kosmiskt storslagna, är det gudomligas verkliga
natur. Därmed blir guden en och densamma — knappast av
mänsklig gestalt, om ens en gestalt alls, ej heller ett väsen av
särskild, från det världsliga skild dignitet. Världsalltet är ett,
sammanhållet och enhetligt — allting finns inom det och följer dess
lagbundna spår. En sådan religion har förstås svårt att acceptera
avvikelser och alternativ.
Stenbockens tidsålder, 4320-6580, är eran för de
verkligt stora byggnadsverken. Då konstruerar människorna alla
möjliga storverk, säkert med hjälp av alla de kunskaper som den
föregående tidsåldern bringat. Man håller sig möjligen någorlunda på jorden och dess närmaste grannar, men i så fall blir dessa
himlakroppar övermåttan exploaterade, i synnerhet under den
sista tredjedelen av eran, då människors skapelser kan få sådana
format att de inte står himlakropparna långt efter.
Förmodligen ordnas hela solsystemet till ett slags enhetlig värld, med
samtliga planeter och månar på sätt och vis sammanfogade i ett hårt
exploaterat nätverk. Religionen blir en ordnad, fast kyrka av
väldigt format med såväl makt som omfattande uppgifter. Ordningen
är helig, liksom uppgiften vilken mänskligheten åläggs — att
stadfästa kyrkan, få den att växa och växa, driva civilisationen
framåt mot ett konkret formulerat, storslaget mål, där enskilda
människor har ringa betydelse, likaså deras privata behov — men
samhället i stort ska berikas och förbättras.
Skyttens tidsålder, 6580-8740, är den period då
rymdresandet bör sätta fart på allvar. Kanske dröjer det så länge innan människan kommer tillrätta med de väldiga avståndens
problem, lär sig kröka tiden eller något, så att vårt solsystem inte längre är gränsen för vår utforskning. Uttryckt med ljusets hastighet
är avstånden inom solsystemet blott minuter, därför
överbryggbara även vid betydligt lägre hastigheter, medan det till andra
solar och planeter även för ljuset är fråga om åratal. När äntligen den nöten är knäckt börjar det riktigt stora äventyret. Inom religionen faller kyrkan sönder, dess grepp om människorna
lossnar, och ingen är angelägen om en ny ordning i dess ställe.
Högre makter — om de finns — är så avlägsna att de bara kan anas,
mål och mening med livet hägrar långt där borta men går
knappast att nå eller ens tydligt föreställa sig. Religionerna är många, deras betydelse i vardagligt liv perifer eller i alla fall svårtolkad —
här letas efter nya sanningar, nya gudar, nya vägar till självförverkligande.
Och så vidare.
© Stefan Stenudd 1999, 2006, 2011