Var det sker:
husen i världshoroskopet
En promenad genom de tolv husen brukar kunna förtydliga
och konkretisera horoskopets egenskaper, eftersom husen visar
var dessa tar sig uttryck, i vilka miljöer och verksamhetsfält. För
ett världshoroskop blir det tyvärr aldrig lika tydligt och precist
som för personers eller länders horoskop, helt enkelt beroende på
att själva formatet på objektet är så tilltaget.
Vad husen beskriver är alltså för världshoroskopet
generella tendenser i respektive verksamhetsfält, och graden av
överensstämmelse mellan exempelvis ett lands tendenser och dem
som visas i världshoroskopet är samma som graden av
konformitet hos landet med världssamfundet — så som det preciserats
med utgångspunkt i Greenwich Mean Time och origo för latitud
och longitud. Det betyder till exempel att västvärldens nationer
kommer närmast, eftersom de är aktivt involverade i detta
världssamfund och deltar i att upprätthålla dess utgångspunkter.
Om länder som helt eller delvis tar avstånd från den västliga
världsbilden har världshoroskopet mindre att säga.
Vandringen genom husen blir ändå ett upplysande
perspektiv på hur det nya millenniet mera konkret kommer att
gestalta sig, om än mest för västvärlden — som å andra sidan är en
ganska storvuxen del av jorden, i alla fall under vår era.
Kännetecken: första huset
En hel del om första huset har nämnt ovan, i samband
med ascendenten och månen. Den attityd av ordning, rättvisa
och demokratisk anda som världen i förstone visar upp, blir med
tiden ersatt av en viss krypande oro, en fascination för sådant
som undergräver ordningen, rubbar balansen och i stället skapar
allehanda oklarheter. Och då visar världen en stark dragning till
det laddade och oförutsägbara — faktiskt attraheras den av att
mer och mer uppträda nyckfullt, upprörande hellre än
lugnande, hetsande hellre än dämpande.
I tid är det ganska precis så att de första två tredjedelarna
av årtusendet domineras av den förstnämnda attityden — en av
ordning och reda — medan den sista tredjedelen mer domineras
av en attityd som ger envar en stegrande känsla av krypande
oro. Det betyder att fram till en bit in på 2600-talet råder det
första och därefter det andra — en uppdelning som finns i alla hus,
så vid den tiden (rent matematiskt den 7 september kl. 02.13
år 2633, men så exakt torde det verkligen inte ske — en tid
då Neptunus i Skytten befinner sig i opposition mot Pluto i
Tvillingarna) genomgår världen en stor förändring som märks i
alla dess verksamhetsfält och miljöer.
Ändå kommer det hela tiden fram till detta årtal att
finnas en dos av den där oroande andan — bakom kulisserna — och
alla år därefter finnas en präktig dos av ordning och
behärskning, trots den oroande attityden. Så är också villkoren för alla de
följande husen — den första fasen innehåller ständigt den andra,
och vise versa.
Månen i slutet på huset visar med vilken lust och
förtjusning som dramatiken och det obestämda kommer till uttryck,
ju längre tid på millenniet som går. Uppenbarligen ledsnar man
på ordningen och det förutsägbara, det strikt kontrollerade
och behärskade, för att alltmer släppa fram ett spännande, skönt
förvirrande kaos.
Resurser: andra huset
Den i synnerhet i våra dagar mest omhuldade resursen är
pengar. Det är väl också så att de flesta resurser ganska smidigt låter sig omvandlas till pengar, åtminstone mätas med denna
simpla måttstock. I så fall visar det nya millenniet oroande
egenskaper: det är ringa ordning på det ekonomiska — hotbilder kommer
och går, förmögenheter raseras, fordom aldrig så solida
tillgångar sprids vind för våg, de mest grundmurade finansinstitut
kollapsar. Det finns bara en god väg ur detta, och det är att
acceptera rörligheten, skapa oberoende gentemot ekonomiska villkor,
vägra att investera i något som bygger på varaktighet.
Det är först på 2600-talet som läxan blivit inlärd och
efterlevd, men naturligtvis finns dessförinnan många undantag
från denna regel, och även efter denna tidpunkt fluktuerar varje
ekonomiskt marknad betänkligt. De som ordnat sina
ekonomiska villkor så att de inte är beroende av stabilitet, är de enda
som klarar sig oskadda. De klarar sig till och med riktigt bra och
upptäcker att en sådan flytande existens, som på en flotte i havet,
kan vara riktigt lukrativ, bekväm och på sitt sätt vinstgivande, till
och med skapa stora förmögenheter — i alla fall ett varaktigt
ekonomiskt oberoende.
Venus position alldeles i början på Skytten visar att det
på 2600-talet kommer att bli allom bekant i världen, att den
enda trygga ekonomiska politiken är en av rörlighet, anpassning
och djärvhet att sikta mot genomgripande förnyelse. Men detta
inses av mången framsynt själ redan långt innan dess, om än de
under millenniets första hälft befinner sig i minoritet.
Planetpositionen visar även att den mani som alla tiders rika har av att inte
bara hålla hårt i sin bit av kakan, utan också försöka vidga den på
de fattigas bekostnad, blir allt svårare att upprätthålla.
överflödet sprider sig, hur hårt de rika än håller emot. Rikedom så att
säga läcker, utan att för den skull minska — tvärtom är det just
denna läcka som får överflödet att öka. De som vågar sprida sina
resurser så att även andra gynnas kommer därför att öka sina
förmögenheter, medan de som girigt täpper till alla läckor ska se
sina tillgångar krympa. Det är ju en vacker ordning.
Kommunikation: tredje huset
Tredje huset inleds med den dramatiska, omvälvande Pluto,
som visar att redan vid millenniets inträde sker rent revolutionära
ting som har med kommunikation att göra — även
grundläggande skolväsende berörs. Väggar rivs, nya perspektiv införs, en
hastig utveckling mot oanade höjder. Detta är så distinkt och
markant, att världen kommer att uppfatta det som allra mest
signifikant för dess tid — åtminstone de första århundradena. Det visas
också av sextilen till ascendenten: de formliga metamorfoser
och omvälvande nyordningar som sker inom kommunikationens
fält är man överallt i världen mycket medvetna om och förhåller
sig med illa dold stolthet till.
Eftersom Pluto befinner sig en knapp grad in i huset,
kommer denna markanta omvälvning att slå till ett par decennier
in på millenniet (närmare bestämt den 10 november år 2019,
men så exakt blir inte skedet). Den har förstås sina föraningar, som
vi redan nu är varse, men det är vid ungefär den tidpunkten
som det riktigt klipper till. Och det är, som vi redan nu
konstaterar, oförutsägbart i sin betydelse och omfattning. En god
fingervisning om dess inflytande och karaktär fås redan cirka 7 januari
år 2000, eftersom årets horoskop är identiskt med millenniets.
På grund av att också decenniets och århundradets horoskop
är detsamma sker det även omkring 12 mars år 2000, samt
juldagen år 2001. Man bör dock minnas att övriga planetpositioner
vid dessa tidpunkter skiljer sig åt, varför historien inte upprepar
sig utan variation. Likaså skiljer sig tidpunkterna åt så att ju
längre period de beräknats på, desto varaktigare är deras skeden —
alltså blir år 2019 ojämförligt mest betydande.
Den 7 januari år 2000 befinner sig Pluto i konjunktion
med Venus och sextil med Uranus, så det är — i blygsam skala — en
stimulerande och upplyftande händelse som ger större perspektiv
åt framför allt sådant som förmedlar tankar. Händelsen i fråga,
som nog borde äga rum just detta datum, må vara nog så
uppmuntrande men inte av varaktigare betydelse än högst för detta år.
Det som sker 12 mars samma år kommer dock att återverka på
hela decenniet, och då har Pluto en opposition till månen i
Tvillingarna, vilket innebär att de genombrott som sker inom
vardaglig kommunikation är hämmande för den strävan till
globaliserat engagemang som framför allt det ledande skiktet vurmar för.
Vid seklets motsvarighet, juldagen år 2001, har Pluto en
kvadratur till Mars som visar på skarpa motsättningar mellan
ovannämnda genombrott — som nu är av betydligt större omfång — och
arbetsmarknaden, där frustrerade konflikter tilltar. När det den
10 november 2019 (och däromkring) är dags för millenniets
aktivering av Pluto, befinner sig planeten i konjunktion med
Saturnus i Stenbocken, vilket visar på omfattande — närmast
skoningslösa — strukturförändringar, vilka framför allt styr över folks
hem- och familjeliv, som får något av en påtvingad ordning.
Samtidigt är ascendenten och en återhållen Venus i konjunktion med
varandra och millenniehoroskopets Pluto, så genombrotten
inom kommunikationens fält är på allas läppar och ger folk
möjlighet att framställa sig själva som de helst vill. Därmed torde de
vara ganska motsträviga vad gäller den förstoring av familjens
betydelse, som åläggs dem.
Den nyordning som Pluto åstadkommer inom
kommunikationens fält kommer sedan under de följande århundradena
att utvecklas mot allt mer svindlande perspektiv, inte sällan
med drastiska förändringar, fast sällan lika dramatiska som år
2019, fram till 2600-talet, då en stabilisering sker. Den hastiga
utvecklingen övergår i ett strukturerande och konsoliderande
stadium, så att landvinningarna inte görs om intet. Där träder
också Merkurius in, i en position som visar på år 2675. Då
skapas något av ett nytt språk för dessa extremt långt utvecklade
kommunikationsformer, ett sätt att smidigt och lättvindigt
hantera dem och utbyta tankar, samspråka, genom dem. På sätt och
vis är det först då som dessa resurser och omställningar blir
hanterbara för gemene man.
Med den nyvunna förmågan att hantera dessa resurser,
stabiliseras världen som ett sant intensivt informationssamhälle.
I millenniets slutminuter — särskilt markant år 2966 och
därefter — knyts allt ihop med sådan självklarhet som om detta varit
vad hela millenniet syftat mot och verkat för. Världens befolkning
- och dess makthavare — är inte riktigt införstådda med detta.
De senare gör till och med ansträngningar föratt vända
utvecklingen på denna punkt, för att de anser den vara en risk för
samhällets trygghet och medborgarnas väl, men man anar också att de i
åtminstone lika hög grad känner sina egna ställningar hotade
av den. Deras motstånd är dock utsiktslöst, framför allt
eftersom detta endast är den tydliga slutpunkten för en lång
utveckling under hela millenniet.
Men både överhet och allmänhet känner en fascination
inför de stora möjligheter som detta avancerade
kommunikationssamhälle för med sig, hur stora riskerna än må vara och
hur mycket av konsekvenserna som ännu är okänt.
Vad som framstår tydligare under millenniets sista
årtionden är att detta stadfästa, enormt resursrika
kommunikationssamhälle öppnar vägar till en ny och bättre ordning vad gäller
familjeliv och sådana nära, privata förhållanden mellan
människor. Det är dit som utvecklingen — först nu med tydlighet —
tycks peka: de stora möjligheterna till samspråk och samröre inom
den trängre, intima kretsen.
Det har förstås låtit sig anas långt tidigare, även
manifesterat sig då och då på olika vis genom millenniet, men det är
vid periodens slut som det blir en dominerande konsekvens av
den förutvarande utvecklingen.
Familjeliv: fjärde huset
Solen ligger synnerligen tätt inpå startpunkten för fjärde huset
- ganska precis en grads avstånd — men på yttersidan. Det är
nog ändå solen med sin storvuxna strävan inom allehanda
kommunikationsområden, som stimulerar ambitionerna med allt
som rör hus, hem och familj. Man strävar efter att av varje hem
skapa en borg, med fast grund och tjocka murar mot omvärlden.
Det går lite si och så — fastän ambitionen finns där är det ont om
riktiga initiativ och definitiv energi. Det blir en målsättning som
på många punkter inte nås, fast den allmänt sett varar fram
till 2600-talet.
Vad som stör är Neptunus i samma hus men i
Vattumannens tecken. I och med 2600-talet kommer familjemiljö och
boende att kännetecknas mindre av ambition än av begrundan
- man börjar på allvar ifrågasätta såväl kärnfamiljen som idén
om hemmet som en borg. I stället söks med ljus och lykta efter
alternativa levnadsmodeller, och fantasin blir i den processen
alltmer av en tillgång, för att fira triumfer framför allt omkring år
2743. Då kläcks en del lika fyndiga som fascinerande idéer och får
gensvar. Nya ordningar för privatliv tar form, boendet förändras
radikalt, familjebildning sker på andra sätt än förr.
Det är kvinnorna som driver på i detta, ovilliga att
begränsa sina långsträckta perspektiv eller ge avkall på sina tilltagande
friheter. Inte så att de revolterar mot sin mödraroll, även om
det också kan hända på sätt och vis, utan mot former som
innebär begränsningar för individen — egentligen för såväl man
som kvinna. Männen — som känner sig mer alienerade till dessa
förändringar och har ringa drivkraft i dem — är på sitt avstånd
mer motvilliga, i alla fall tveksamma, och brottas med svårigheter
att anpassa sig. Ibland försöker de till och med bekämpa
utvecklingen, liksom indirekt, genom att rikta sin kritik mot dem
som de tror är ansvariga för den.
Denna genomgripande förändring inom hemlivet, som
man fordom knappt ens kunde föreställa sig, är något av en
central process i millenniet, kanske det som sedan får mest utrymme
och betydelse i de efterkommandes historieskrivning.
Nöjen: femte huset
Förlustelser av alla de slag är något som 2000-talets värld
tar mycket allvarligt. Uranus i Vattumannen visar att det är här
världens folk anser sig förkovra sig mest och få mest ut av
livet, åtminstone för sinnena. Det gör — tro det eller ej — att kultur
och underhållning behöver fördjupas, bli seriösare och
uppriktigare, sträva att tillsammans med publiken nå högre, längre, vidare
- inte alls bara fixa en stunds tidsfördriv.
Uranus position i huset pekar särskilt på tiden runtom
år 2131 (den 11 juni, då Uranus har en kvadratur till Pluto i
Tvillingarna) som signifikanta i detta skede — mot ett kulturliv
som verkligen berikar och som avfärdar lättsamheter utan
eftertanke. Det är också något som världens folk och företrädare blir
särskilt angelägna om att markera inför varandra — att den tid man
har ledig, till eget förfogande, är den som man vill åstadkomma
mest med. Då kan var och en sikta på att förverkliga sig. Eftersom
det involverar både Vattumannen och dess härskare Uranus, är
det rimligt att detta genombrott för den högt siktande kulturen
- såväl för så kallad elit som massorna — signalerar en
meningsfull introduktion till Vattumannens tidsålder, som torde
begynna blott decennierna därefter.
Sextilen till Pluto, den dramatiska kraften verksam inom
all slags kommunikation som en igångsättare och frigörare, visar
att denna omställning vad gäller fritids- och kulturliv raskt tar
de nyvunna kommunikationsformerna till hjälp och stimulerar
än fler banbrytande nyheter inom kommunikationens och
tankeutbytets spelplan. Denna process och dess ingredienser är
verksamma under hela millenniet, men har en särskilt
framskjuten roll just runt 2130-talet och tiden därefter. När historiker
långt in i framtiden skriver krönika över den period som är
Vattumannens tidsålder, är det möjligt att just den omställning som
skedde under 2130-talet anses ha varit tongivande för hela eran,
den synbara katalysatorn bakom tidsåldern.
Det är alltså inga småsaker som Uranus bär på, i femte
huset. Dess egenskaper kommer — inte alls bara på 2130-talet —
att visa sig i de mest betydelsefulla förändringar och upptäckter,
som alla har det gemensamt att de berikar människors fritid. En
föraning om planetens roll ges redan runt 17 februari år 2000,
på grund av att årets horoskop är identiskt med millenniets.
Sammalunda för decenniet våren 2001 och för seklet 2013.
Längre fram i femte huset finns Mars, i slutet på
Vattumannen. Planeten visar att när denna upplysningsvåg gått
genom folket och världen en längre tid, kommer den att leda till
att drastiska beslut fattas, att ivriga viljor gör upp med somligt
och tar till sig annat. Vägval sker, tanke går över i handling,
som också den ska syfta till insikt och klarhet. I detta finner man
stöd hos allierade och likasinnade, förstås, vilket gör att det blir
fråga om bataljer mot de övriga — om inte med handgripligheter
så med skarpa ordväxlingar. Här används språket i hård
agitation och som verktyg i en debatt förd mest hela tiden — inte i
så mycket i det offentliga rummet som på fritiden och inom
kultursektorns alla grenar. Ganska vasst kan det bli, omedgörligt
när envar anser sig veta bäst. Det är Vattumannens bistraste sida
som blottas — kunskap och klokhet som soldater, som betvingare
av verkligheten — men också som det outtröttliga sökandet efter
sanningar, alla sanningar. Här är tiden då friheter vunna i
behagfullt kreativ anda stramas åt, och man tvivlar på att sådant som
vunnits utan ansträngning kan ha något som helst värde — ens
om det är idéer eller slutledningar.
Samtidigt sker alltid ett dynamiskt utbyte med den
ständiga befrielseprocess, som Venus åstadkommer. Där Mars vill nå
enighet verkar Venus ständigt för mångfald även på tänkandets
plattformar, så att diskussionen fortsätter att leva, därmed även
förädlingen, den fortsatta forskningen, ifrågasättandet.
Mars är förstås verksam i högre eller mindre grad
genom hela millenniet, ofta just som en senkommen följd av ett
genombrott i tänkandet som Uranus signalerat.Mest markant
torde dock Mars roll vara för hur folk väljer att fylla sin fritid
omkring år 2557 (den 10 november) — det ska förstås inte tolkas så
exakt som just det året, men då eller i dess omedelbara närhet bör
händelser äga rum som tydligt visar just på ovan beskrivna
Marsegenskaper, och detta i högre grad än dittills under millenniet.
Efter perioden av Mars hängivenhet och bestämdhet,
kommer Fiskarnas inflytande i femte huset — förvirring,
omprövning, ödmjuk självkritik, rentav bristande självtillit. Teser som
Mars ville spika upp på allehanda kyrkportar känns inte längre så
övertygande. Folk börjar leta nya sanningar. För millenniets del
sker det främst under 2600-talet för att sedan vara märkbart
hela tvåtusentalet ut, men det kommer i vågor lite för jämnan i
mindre skala — i synnerhet efter perioder av dogmatisk anda
inom kultursektorn.
Produktion: sjätte huset
Eftersom sjätte huset är tomt på planeter är dess
verksamhetsfält — arbetsliv och produktion — inte särskilt centrala under det
nya millenniet i ett världsperspektiv. Så har det varit också
under 1990- och 80-talet, medan 70-talets världshoroskop hade
Mars i konjunktion med månknuten i sjätte huset. Det tydde på
avgörande konflikter och en frustration som tog sig många uttryck
- konkreta, motiga och aggressivt laddade, dessutom
förvirrade, inte alls alltid med tydliga syften eller orsaker. Månknuten
visar att 70-talet i hög grad handlade just om dess konflikter på
arbetsmarknaden, som mestadels bottnade i en ovilja att ta på sig
sysselsättningens livslånga ok.
Förvirringen och ifrågasättandet av arbetets art och
mening varar även under det nya millenniet, om än i lågmäld form,
faktiskt så att den arbetande delen av befolkningen är villig till
uppoffringar även mot osäkra antydningar om belöning.
Tillmötesgåendet i arbetslivet, också när kraven är ganska magstarka,
bottnar i en förhoppning om att sålunda finna en ny mening
med arbetet och nya arbetsuppgifter som känns väsentliga.
Denna anda hos de arbetande, som måste vara närmast
ideal för arbetsgivarna, varar dock ej för evigt — varken i enstaka,
tidsbegränsade situationer, eller i millenniet. I båda fallen inser
med tiden arbetarna att de blott blir utnyttjade och reagerar —
då huset övergår från Fiskarna till Väduren. De säger ifrån,
vägrar eller avgår, tar strid för bättre villkor. Inte heller detta sker
särskilt bullrigt eller omvälvande, men det blir genast knivigare för
arbetsgivare att få sina anställda att ställa upp på sådant som
de tidigare gick med på utan protester.
För millenniet i sin helhet sker denna övergång på
2600-talet, varvid det fortsättningsvis ställer sig mycket svårt att
alls hålla anställda som fogar sig efter en lednings villkor och
anvisningar — om de inte kuvats med tämligen bestämda
metoder. Produktionen och dess sysselsatta blir något av en
krigsskådeplats, där motstridiga viljor krockar och mycken energi slösas
på ansträngningar som inte är produktiva alls, men bestämmer
förutsättningarna för arbetsmarknadens parter och deras utbyte.
Det tycks som om arbetsmarknadens parter kivas mest
för att ingen av dem känner så särskilt varmt för produktionen
och de dagliga sysslorna alls. Andra delar av livet lockar så
mycket mer, varför de aldrig kan bli riktigt nöjda med situationen
inom arbetslivet.
Sjätte huset sägs traditionellt berätta mycket om det
allmänna hälsoläget, vilket beror på att det historiskt varit
folks arbetsuppgifter som mer än det mesta påverkat deras hälsa
- förslitningsskador och andra yrkesrelaterade sjukdomar var
fordom så gott som ofrånkomliga. Medicinens utveckling har i
viss mån ändrat på detta — om än långt ifrån ändat det — så idag
är det mer än sjätte huset som bör beaktas när hälsan ska
studeras astrologiskt. Millenniehoroskopet visar dock att nervositet
och själslig oro hör till de allmänna hälsoproblemen — i hög
grad framkallade av oron på arbetsmarknaden, säkert också
envist återkommande perioder av stor arbetslöshet. I längden
utvecklar sig sådan oro till huvudvärk och muskelanspänningar, i
synnerhet när arbetslivet på 2600-talet ändrar karaktär, men sådana
inslag finns även dessförinnan. Det är när folk tar egna initiativ
för att komma tillrätta med arbetssituationen, som hälsoläget tar
den vändningen.
Hälsa och sjukdomar kan också läsas i de
komplikationer som horoskopet visar upp — exempelvis hårda oppositioner
och kvadraturer, samt tolfte husets innehåll. Sistnämnda visar att
typiska folksjukdomar under hela millenniet är många former
av magbesvär samt komplikationer i metabolismen — men inte
till den grad att det allvarligt påverkar folks liv eller
världsläget. Plutos position i Skytten säger att också synproblem är ett
hot under årtusendet men de allra flesta klarar sig utan
skavanker, faktiskt genom att de är så stimulerade i sin individuella
utveckling. Världshoroskopet visar egentligen inte på några särskilt
alarmerande hälsoproblem — möjligen utöver ovanstående också
en del ledvärk, som syns framkallad av visst övermått av livets
glädjeämnen, samt krämpor i rygg och benstomme när folk
hindras från att utforma sitt privatliv efter egna ambitioner.
Allianser: sjunde huset
Världens aktörer är under det nya millenniet initialt ytterst
ovilliga att ingå allianser, de ser hellre uteslutande till egna
intressen, energiskt bevakade med helt egna medel. Andra håller de
ifrån sig eller till och med sätter på plats. Jupiter visar att denna
politik ger framgångar med tiden — stora och glädjande. Men de
som ingår olika typer av allianser, där de ändå håller styvt på
egenintressena och de egna villkoren, röner än större framgångar.
Det är dynamiska koalitioner, som ofta utvecklar sig så att de
två parterna kämpar mot varandra om vem som ska ha de
största fördelarna och övertaget, såväl när alliansen ingås som
under merparten av dess förlopp.
Vare sig det sker i ensamt majestät eller i motvilligt
ingångna bilaterala överenskommelser, syns det vara just de
individuella intressena som gynnas — sällan någon särskild gemensam
sak. Sextilen till Mars visar att det från början alltid är
egenintresset som initierar allianser, och därför fortsätter att vara deras
röda tråd. Eftersom Mars härskar över Väduren, vars Jupiter i
sjunde huset den har sextil till, är relationen mellan dem
verkningsfull och tydlig. Mars är ledande, så att dess intressen driver fram
allianserna — i regel inte monetära eller maktmässiga, utan
strävanden som har med fritid och livets fröjder att göra,
möjligheterna att gå vidare på självförverkligandets väg.
Det ovan sagda gäller också i allmänhet för
äktenskapliga allianser, som alltså i viss mån syns komna ur två individers
separata ambitioner och inte riktigt övergår till ett gemensamt
bästa. Ingen av de två vill ge upp sin integritet eller kompromissa
bort sina intressen.
Men något sker med de allianser som varar längre,
som överlever dessa intressekonflikter. De övergår till Oxens
natur, som är stabilitet och pålitlighet. De blir därmed
betydelsefulla ömsesidiga beroenden, oskattbara för de inblandade. Dylika
relationer har en stor uppgift att fylla, en varaktig mening, som
Saturnus markerar i husets slut. Uppgiften är alltså inte enbart
för relationen i sig, utan för vad som ska komma efter den, vad
den lämnar för spår. I ett äktenskapligt samband antyder det
förstås avkomman, som i det nya millenniet är vad relationen först
sent omsider leder till — när det förr i historien ofta i stället har
varit barn på väg som inlett äktenskapet. I bilaterala och andra
samhälleliga allianser finns motsvarande "barn" — resultat som
överlever alliansen och gynnar ättlingarna till den.
Betydelsen av detta stadium i de varaktigaste
relationerna märks på alla aspekter som Saturnus bildar med andra
planeter i horoskopet. Oppositionen till månen visar att i denna
punkt upphör den annars så glödgat envisa individualismen att
gälla, för nu är det verkligen fråga om en tvåsamhet. Sextilen till
MC säger att detta är ett stadium som överensstämmer med hur
var och en uppfattar sin egentliga drivkraft och karaktär, som ett
mål för livet, medan trigonen till solen — på gränsen till fjärde
huset — visar att detta är det verkliga steget mellan vad som är
umgänge och vad som är en familjär närhet.
För såväl äktenskapliga som bilaterala allianser träder
därmed ett ideal in, som säger att dylika band får sin mening —
blir verkliga — först när lång tid gått. Där vi idag tenderar att prisa
en relations glimmande startskede men känna liknöjdhet inför
dess fortsatta gråare vardag, kommer det nya millenniet i stället
att fnysa åt det nyss ingångna men lyriskt hylla det ålderstigna
tvåsamhetsbandet. De tu blir ett — så småningom.
För världen i sin helhet är det förstås inte lätt att
finna någon att ingå allians med, men alliansernas allmänna natur
i världen visas ändå av detta hus, och då finns ungefärliga
tidpunkter för när Jupiter respektive Saturnus allra mest gör
sig gällande. Jupiter, som ger stora framgångar för allianser som
alltjämt blott består av två själviska parter, blomstrar särdeles
omkring år 2479, med en stor mängd framgångsrika allianser
på många plan. Saturnus, som signalerar alliansernas övergång
till något ansvarsfullt, med varaktigt resultat även för deras
efterföljare, blir särskilt dominerande invid millenniets slut, runt
år 2984. De allianser som varat länge kommer vid denna tid
att befästas och få ett stänk av evighet, som torde bevara dem — i
alla fall definitivt frukten av dem — långt in på det
följande millenniet. Ett vackert startskott för 3000-talet, om än det
också finns en tyngd, en barskhet över dylika relationer och den
konservatism de ofrånkomligen domineras av.
ödet: åttonde huset
Då åttonde huset är tomt på planeter i det nya millenniets
världshoroskop ska dess innehåll inte komma att spela särskilt
betydande roll, vilket bara är att tacka för, eftersom huset
behandlar sådant som mänsklig förmåga inte mäktar något emot —
ödets vingslag, kan man dramatiskt utrycka det.
Födelse och död hör hit, då dessa fordom drabbade
helt hjälplösa människor — och även om vi numera vet en hel del
om att såväl hjälpa foster till världen, som att hejda dem från att
alls bildas i livmodern, likaså om att förlänga mänskligt liv
förbi forna tiders medellängd, är det ändå till detta hus dessa stora
ting hör: människor föds och dör, vad de än själva har för
synpunkt på saken. I fråga om världsliga horoskop är det bättre att tala
om nativitet och mortalitet i allmänhet — och då visar nya
millenniet en stadig lunk i lugn och ro med betydligt mindre av
laboratorieingrepp i saken än vi idag förmodar. Det syns som om världen
i allmänhet håller tillgodo med naturens inflytande på dessa
ting, möjligtvis tålmodigt hjälpt på traven av konkreta, naturnära
åtgärder — såsom kost, miljö och ekonomiska förutsättningar. I
det mesta får dock de naturliga omständigheterna råda
oinskränkt och världen visar respekt för denna naturens ordning.
Man kan gott säga att inom nativitet och mortalitet
kommer världen att agera konservativt, liksom jordnära — intill
2600-talet, då Tvillingarnas inflytande vaknar, vilket betyder
lättsamhet och ett betydligt mindre allvar i betraktandet och
hanteringen av dessa ting. Även om detta hus — tomt på planeter —
inte ska tolkas med utropstecken, verkar det som om 2600-talet
innebär en sådan handvändning i fråga om världens attityd till
dylika ting, så det torde vara kopplat till en nydaning av något slag,
som berör just födslar och dödsfall — på så vis att de löper
betydligt smidigare: folk föds lätt och smärtfritt, vilket ju var på tiden,
och folk dör sammaledes.
Denna nya lättsamma ordning inom tillvarons allra
tyngsta sektorer varar sedan millenniet ut, allraminst.
Andra ting som hör åttonde huset till har motsvarande
förlopp: religion, skrock och metafysik, magi, vaga hotbilder
som skärrar folk — till allt detta förhåller sig världen allvarsamt
och respektfullt, utan att ens försöka komma tillrätta med dem
annat än att hålla på förnuft och saklighet, försöka tro bara på det
påtagliga, nästan avfärda allt som inte är materiellt. Men så
svänger det på 2600-talet och dessa ting lockar på ett närmast
lekfullt sätt. Man oroas inte längre, utan sysselsätter sig nyfiket
med dessa faktorer, undersöker, prövar, låter sig till och med roas
av dem.
Det antyder en helt ny världsbild, för att en sådan
omsvängning ska vara rimlig och begriplig — i så fall en världsbild
som syns människorna mycket gladare än någon vi skymtat på
jorden hittills. Eftersom religion hör till detta hus, och något slags
religiöst perspektiv är ett ofrånkomligt inslag i en världsbild som
ska kännas hel, torde 2600-talet frambringa en ny religion — där
vi måste ha vida ramar för vad vi är beredda att ge detta begrepp
- som på sätt och vis har barnets anda: nyfikenheten och
lekfullheten, närheten till den ogrumlade lyckan.
Det låter lika lockande som det är oss avlägset.
Nydaning: nionde huset
Det enklaste uttrycket för nionde husets föränderlighet är
reformer, som då ska vara hyfsat allmängiltiga och innebära
omställningar för så gott som envar och världen i sin helhet.
Eftersom husets första och största del är i Tvillingarnas tecken
kommer millenniet att vimla av dylika reformer, ofta inte ens av annat
skäl än förtjusningen i omväxling. Ideligen måste folk anpassa sig
till nya ordningar, som inte är särskilt tunga men ändå kräver
att man hänger med — i synnerhet inom fält som har med
språk, kommunikation och samfärdsel att göra.
Dessa reformers art kan jämföras med att i Internet
ideligen behöva byta såväl lösenord som epostadress — små förtret
som ändå vardagligt inverkar på rutinerna. Tidtabeller ändras stup
i kvarten, system för all form av kommunikation ändras titt
som tätt — till det bättre i de flesta fall men inte alltid så
betydande framsteg som reformerna vill påskina. Ibland ändras det lika
glatt tillbaka. All denna verksamhet innebär ändå i det långa loppet
att hela världen skapar och underhåller ett allt tätare, kvickare
och tillgängligare kommunikationsnät, som också i högsta grad
används. Det blir vardag för envar att färdas över jorden
- lekamsligt eller blott med verbala meddelanden. Nå, detta
sista behöver vi ju inte titta i stjärnorna för att gissa om
framtiden, dock ska förstås att kommunikationen kommer att ha en
vardagligare, anspråkslösare karaktär än vi nu må ana. Människor
flätas ihop i kommunikationsnätverk som blir en så självklar del
av deras tillvaro att det inte upplevs som särskilt väsentligt
eller spännande, inte heller ändrar det radikalt på hur världen
förhåller sig till lokalt kontra globalt — det är blott vad som är det
ena och det andra som kan skifta, så att vi idag skulle förvånas:
en lokal krets kan geografiskt vara globalt utspridd och sådant
som ses som globala avstånd kan i praktiken vara nästgårds, till
och med inom ett enda hushåll.
Det medför onekligen en viss vilsenhet när människor
man dagligen möter är de mest främmande medan de allra
närmaste är personer man aldrig mött i levande livet. Därför syns
omställningen på 2600-talet, med övergången till Kräftans tecken,
efterlängtad — då verkar förändringar och reformer i en riktning
avsedd att skapa känslomässiga band, närhet och kontakt
mellan människor, en kontakt som överstiger den som tekniska
kommunikationskanaler förmår. Nu vill man göra hela världen till
en familj, knyta band kors och tvärs som ska sammanföra
hela mänskligheten.
I detta tecken — alldeles i husets slut — finns den
enda planetpunkten: Medium Coeli (MC), som visar att det är
denna förändring — om än senkommen — som världens ledare och
opinionsbildare först och främst eftersträvar under hela
millenniet. Det är mot detta man anser sig syfta i det långa loppet, fast
vägen dit visar sig vara mycket längre än man begynnelsevis
kunde föreställa sig. De ser hela kommunikationsnätets utveckling
och intensifiering som just steg i den riktningen, även om de i
denna syn inte precis har sina befolkningar med sig.
MC har sitt knippe av aspekter, som visar hur
väsentlig denna strävan är för världens ledare och språkrör — oavsett vad
de offentligt ger uttryck för. Deras ideologiska kärna hör
hemma här, vilka övertygelser som än i varje tid är de opportuna, och
vad de än skriver under på är det deras övertygelse att de ändå
egentligen strävar hit. Oppositionen till solen i Stenbocken och
slutet på tredje huset visar att denna underliggande strävan har svårt
att komma till sådant uttryck att befolkningen i världens
länder omfattas av den, eller ens blir bekant med den.
På folklig nivå är strävan snarare att begränsa umgänget
så att det får ett trångt intimt omfång, genom begränsning
av kontaktnätet ska det bli familjärt och tydligt avgränsat
mot omvärlden — medan världens ledare strävar att skapa
dessa känsloband genom att gjuta samman hela världens
befolkning. Det går förstås inte ihop, så det är osäkert om ens världens
alla regeringar ska lyckas med denna emotionella globalisering —
i vart fall under detta millennium.
Det finns också en liten hake med världsledningarnas
strävan: när de tänker sig hela världen som en stor familj, menar
de sig också vara bäst skickade att vara denna familjs
överhuvuden. De vill ena och sammanföra världens folk, bland annat för
att kunna styra dem enhetligt, eller som de hellre själva skulle
vilja uttrycka det: skydda dem — utan att vara så noga med att
ange mot vad.
Oppositionen till solen samt trigonen med månen
antyder att denna ledarskapets strävan kommer att likna ett
matriarkat mer än patriarkat. Inte så att ledarna — framför allt vid
millenniets slut — kommer att vara kvinnor, även om det bör gälla
en majoritet av dem, utan snarare att det är det moderliga snarare
än det faderliga som är riktningsvisare för världens regeringar
och att de har lättare att finna stöd hos kvinnor än hos män.
Denna ledarskapets karaktär som MC beskriver är
realitet under hela millenniet men positionen i slutet på huset
implicerar en särskilt framskjuten ställning, där förändringar i
världsordningen framhäver och förhöjer ledarna och deras
inflytande till en position mycket nära den despotiska, omkring år
2943. Då är härskarna i sitt esse och som mest envetna med sin strävan.
Regering: tionde huset
Världens styrande — såväl parlament som härskare i
näringsliv och andra sociala sektorer — verkar under merparten av
millenniet i Kräftans tecken, vilket betyder den beskyddande,
sammangjutande riktning som beskrevs ovan om nionde husets
senare del och MC. Ledarna verkar kontrollerande och
beskyddande, ömsom det ena mer än det andra, ömsom i en outredbar
blandning. Makten motiverar sig genom sin förmåga att skydda
och värna om medborgarna — även när det sker mot deras vilja.
Den organiserar sig därför på sätt och vis som en familj, med
tydligt överhuvud och tydligt utmätta livsrum för medlemmarna.
En nations medborgare ska lära känna sina ledare nog så väl som
om de hörde till familjen och därför helst visa samma lojalitet.
Det är si och så med hur denna strategi lyckas.
Det fortsätter sorgligen under det nya millenniet att vara
så att världens ledare har en märkbar faiblesse för att ståta i eget
majestät och mer eller mindre uttalat vilja lägga världen för sina
fötter, vilket visas av den del av huset som befinner sig i
Lejonet. Den sidan av ledarskapets strävan är särskilt tydlig från
2600-talet och under millenniets återstod, om än icke
allenarådande. Månknuten i den delen av huset visar att
händelseutvecklingen i världen i hög grad kan beskrivas som en process från
dessa framträdande, ganska förhävda ledarskap i det större sociala
sammanhanget, mot en privat, intim mänsklig sektor där fantasi
och drömmar får husera, där folk i sitt privatlivs helgd förkovrar
sig och odlar visioner om sanningen och meningen med
alltihop. Mot denna kraft kämpar ledarna nog förgäves, så att de — trots
all sin ståt och makt — blir alltmer perifera.
Det är i viss mån så att de styr, spektakulärt och med
uttalad stolthet, över inte mycket mer än sina egna maktapparater.
Deras styre har allt mindre med en folklig verklighet att göra, och
de blir alltmer isolerade från sin befolkning, så att de är
främmande för vad som rör sig i dess huvuden.
Det antyder någon form av aristokratisk ordning, där
ledarskap på ett eller annat sätt går i arv inom en liten krets, som
därmed för varje generation blir mer och mer avlägsnad från
sina undersåtar — i synnerhet från och med 2600-talet.
Månknutens position i huset visar att det ungefär år 2806 framstår med
skärpa och tydlighet, att världens ledare och befolkningar är på väg
åt diametralt olika håll.
Vid denna tid bör en historiesyn etableras som gör
detta tydligt, och visar att det har varit en central process under
hela det dittillsvarande millenniet. Det är också en tidpunkt då
ledarskikt över hela världen initierar åtgärder i försök att vända
denna utveckling, så att de åter kan få grepp om och kontakt med
sina medborgare — men de lyckas inget vidare, inte ens med att
kartlägga och påverka folklig sinnevärld. Medborgarna behåller
sina drömmar och är så undflyende med dem, att dessa inte låter
sig läsas, än mindre korrigeras.
Ideologi: elfte huset
Den grundton som råder inom ideologierna under
millenniets första sex århundraden är Lejonets, vilket med ett ord
innebär individualismen. Bra karl reder sig själv och allt det där.
Ledare ska vara framträdande, starka individer, människor ska
avkrävas ett stort och ofrånkomligt personligt ansvar för sitt liv och
sina handlingar, med ringa förståelse för vilka deras
omständigheter må vara. Det låter inte så sympatiskt. En god sida av det är i
alla fall att en sådan ideologi också omfattar en stor respekt för
personlig integritet och en vilja att ge utrymme för
självförverkligande, för varje människas rätt att själv utforma sitt liv. Vi
har ovan sett att ledarna inte riktigt bekänner sig till sådana
friheter — åt andra än dem själva — men detta är likafullt de
politiska ideologiernas kärnbudskap och röda tråd.
Det är förstås fjärran från demokratiska principer, i
synnerhet som dylik ideologi gärna föder fram enskilda, mäktiga
ledare hellre än folkflertalets representation, men vi ska minnas
att 1900-talet, som i princip kan räknas som det första
någorlunda demokratiskt ordnade seklet, inte varit så förträffligt med
denna nyordning. I de flesta länder dröjde det allraminst till
20-talet innan kvinnor fick rösta, och rösträttsåldern är alltjämt så
hög överallt att en stor andel av varje lands befolkning utesluts
från möjligheten att välja hur också de ska styras — men styrda blir
de ändå, så mycket mer än de röstberättigade. Vidare må vi ha
den representativa demokratin som parlamentarisk realitet, men
hur representativ den varit hittills går på många sättatt diskutera
- den har också varit envis med att placera enstaka individer i
sådana maktställningar att det inte varit mycket som ens
allmänna val har kunnat göra åt saken. Den allra mest kollektivistiska
ideologin, kommunismen, har med paradoxal symbolik ideligen
givits individers namn: marxism, leninism, stalinism, maoism,
och så vidare. Det är alltså ingen omvälvande skillnad från
1900-talet vi har att vänta oss av det nya millenniet, här är ju också de
både epokernas horoskop överens.
Den demokratiska plattformen kommer att fortsätta som
en arena för handlingskraftiga individer — vilket i det långa
loppet gör mer despotiska regeringsformer till troliga ersättare av
de demokratiska. Någon förfärlig dramatik innehåller dock
inte denna del av världssamfundets verksamhet, eftersom det
elfte huset är tomt på planeter. Inga ideologiska system förmår vara
så betydande att de inverkar på någon signifikant andel av
millenniet, de gör väl mest som individer: avlöser varandra med
relativt korta intervaller.
Under 2600-talet ändras det dock, när Jungfrun tar över
i elfte huset. Då blir ideologierna mer kritiskt vakna,
noggranna och ifrågasättande — till den milda grad. Nu ska förnuftet
och den reformistiska processen härska, och karismatiska ledare
har föga chans att påverka idealen och de politiska doktrinerna
- vilket dock ej hindrar dem från att fortsätta att styra och
ställa, på sin kant. Igen visar sig den vidgande klyftan mellan
ledarna och folket: samma period inleder de styrande en tydligare
despotisk form för sitt regerande, medan massornas ideal och
politiska strävan står till den omsorgsfulla ordningen styrd av
debatt, granskning och konstruktiv kritik, där varje liten insats är
lika viktig som de stora gesterna.
Det är då inte undra på att styrande och styrda fjärmas
varandra. Konflikter dem emellan torde komma att höra till
vardagen, med ideliga inslag av krockar och törnar, om än sällan
med dramatisk kraft. Det är mer av ett ständigt groll.
Försakelser: tolfte huset
Det tolfte husets är platsen för allehanda offer och
inskränkningar, varför det är glädjande att huset är tomt på planeter.
De försakelser som världen måste utstå under det nya millenniet
är sällan smärtande eller riktigt allvarliga. Under de första
dryga 600 åren är det mest en grundläggande ordningsamhet som
blir eftersatt, utvecklingen skyndar så att man överlag
försummar detaljerna och den omsorg som skapar hållbarhet och
tillförlitlighet. Det innebär bland annat att man tenderar att låta
infrastrukturer förfalla, för att i stället ivrigt kasta sig vidare i
högteknologiska och andra avancerade omstruktureringar. Man bygger
med andra ord ofta på en vittrande grund, som inte sällan kommer
att kapsejsa och först då tas om hand — ofta för sent, sällan
preventivt. Prevention är något som över huvud taget inte hör
denna tidsperiod till, något vidare — mest för att det helt enkelt inte
verkar lika lockande som allt det nya världen ser födas.
Jungfrun, som har denna del av huset, visar även att arbetslivet lider av
begränsningar och en oro som inte vill lägga sig, vilket också
markeras i sjätte huset.
Alla de omfattande förändringar som kommer på
2600-talet leder också till att det då är andra ting som försakas —
Vågens tecken visar att den största bristen då kommer att bli den
formella ordningen och balansen i samhället. Det går upp och
ner, hit och dit, tämligen oförutsägbart och oplanerat. Rådande
principer är varken många eller särskilt omhuldade, det är mer att
ta dagen som den kommer — vilket inte är så olikt tillståndet
under de första 600 åren. Förskjutningen från Jungfrun till Vågen
är mest från materiella, omständigheter till de teoretiska
strukturerna — lagar och regler, konventioner, principer och
överenskommelser som skulle skapa balans. Det är själva
samhällsordningen som vacklar — men falla lär den inte göra, om än
den ibland torde bli ganska bräcklig.

Världshoroskopet för 2000-talet, baserat på det nya millenniets startögonblick – nyårstolvslaget den 1 januari 2000.
© Stefan Stenudd 1999, 2006, 2011